خودرو و مشکلات بی پایان آن؛
از گلایههای خانه ملت از وزیر صمت تا فروش خودرو در حاشیه بازار و خالی کردن جیب مردم تا عدم تامین ارز برای واردات خودرو | خودروی مازاد چه معنایی دارد؟
در خصوص مدیریت و ساماندهی بازار خودرو، دولت خود لایحه ای به مجلس ارائه کرد که ماحصل آن واردات خودروهای نو و کارکرده بود و مجلس آن را به تصویب رساند و به قانون تبدیل شد هم اکنون مجلس هیچ عذری برای دولت در خصوص عدم اجرای قوانین ساماندهی خودرو نمی پذیرد. مجلس می گوید وزیر صمت در صورت نیاز به اختیار قانونی بیشتر، باید برای مدیریت بازار خودرو نیازهای اختیاراتی خود را به مجلس اعلام کند.

به گزارش "گسترش تولید و تجارت" حسینعلی حاجی دلیگانی در خصوص نوسانات اخیر قیمت خودرو و عدم اجرای قوانین مجلس در خصوص ساماندهی بازار خودرو گفت: عمده مشکلات کشور از جمله نوسانات قیمت خودرو به دلیل عدم اجرای قوانین است.
وی افزود: در خصوص مدیریت و ساماندهی بازار خودرو، دولت خود لایحه ای به مجلس ارائه کرد که ماحصل آن واردات خودروهای نو و کارکرده بود و مجلس آن را به تصویب رسانده و تبدیل به قانون شد لذا هیچ عذری برای دولت در خصوص عدم اجرای قوانین ساماندهی خودرو پذیرفته نیست.
نماینده مردم شاهین شهر و برخوار و میمه در مجلس یازدهم ادامه داد: وزیر صمت نسبت به سایر وزرا از تجربه بیشتری برخورددار است، از این رو ما انتظار داریم به موضوع صنعت خودروسازی و بازار آن ورود جدی کرده و مشکلات موجود را حل و فصل کند و اگر اختیارات قانونی بیشتری نیاز دارد باید به مجلس اعلام کند چرا که ما وی را مسئول این حوزه دانسته و باید پاسخگو باشد.
وی گفت: این سیاست نه تنها تاثیری در ساماندهی بازار ندارد، بلکه حقوق مصرفکننده را نیز تضییع میکند و به نوعی بازاریابی و سودجویی برای خودروسازان بوده و موجب افزایش قیمت خودرو در بازار میشود.
خودروی مازاد چه معنایی دارد؟
نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح موضوعاتی مانند خودروی مازاد در شرایطی که خودروسازان نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند، معنایی ندارد، ادامه داد: اگر خودروسازان خودروی مازادی دارند این خودروها را هرچه سریعتر عرضه کنند تا مردم ناچار نشوند که در صف خرید خودرو یک سال منتظر بمانند.
وی با بیان اینکه فروش خودرو در حاشیه بازار فرصتی برای سودجویی خودروسازان است و هیچ نفعی برای مصرفکننده ندارد، اضافه کرد: زمانی خودروسازان میتوانند ادعا کنند خودروی مازاد دارند که متقاضیانی که به این کارخانهها مراجعه میکنند، بتواند ظرف 2 هفته خودروی موردنظر خود را خریداری کند، در شرایطی که خودروسازان حتی نمیتوانند ظرف 3 ماه نیز به تعهدات خود عمل کنند، خودروی مازاد چه معنایی دارد؟
هادی بیگی نژاد به دلایل بهمریختگی بازار خودرو و راهکارهای حل این مشکل اشاره کرد و گفت: طبق خبرهای رسیده متاسفانه یک سازماندهی اقتصادی توسط آمریکا علیه ایران صورت گرفته است لذا تبیین دقیق شرایط به وجود آمده برای مردم کار سخت و البته مهمی است اما این بار مسئله کمبود ارز و تحریم نیست بلکه شبکهای جاسوسی در اقتصاد کشور از نقاط ضعف سوءاستفاده میکند.
بهعنوان مثال در شرایطی که قیمت تمام شده یک خودرو برای کارخانه 350 میلیون تومان میشود نمیتوان توقع داشت خودروساز این محصول خود را 300 میلیون به فروش برساند، لذا تعدادی از خودروها خارج و تعدادی درون سامانه به فروش میرسند اما به دلیل آنکه دخل و خرجها با هم تناسب ندارند، در نتیجه قیمت تمام شده بالا میرود اما قیمت کارخانه افزایش پیدا نمیکند.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این شرایط اگر گروهی بتوانند این خودروها را تا حدی از داخل بازار جمع کنند بهیقین تقاضا افزایش پیدا خواهد کرد و در نتیجه شکاف قیمت کارخانه و بازار خود به خود بالا میرود و با ایجاد آثار روانی عملا صنعت خودرو را زمینگیر میکنند.
انتقاد از عدم انجام واردات خودرو |باید موضوع مالیات بر سوداگری به درستی اجرایی شود
وی با انتقاد از عدم انجام واردات خودرو توضیح داد: عدم تامین ارز و عدم همکاری مناسب کشورهای خارجی و... از جمله دلایل کندی واردات خودرو به شمار میآیند، بهعنوان مثال تامین منابع لازم برای واردات خودروی برقی با مشکل رو به رو شده است.
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به راهکارهای عبور از این مشکل در حوزه خودرو اشاره کرد و افزود: ابتدا باید با مدیریت صحیح، خودروهای داخلی را به دست مشتری رساند که در این مسیر باید موضوع مالیات بر سوداگری به درستی اجرایی شود تا هر فردی که بازار را بهم میریزد مالیات و خسارت آن را نیز پرداخت کند، همچنین برای تامین ارز جهت واردات خودرو جدیت بیشتری به خرج داد.
منبع: خانه ملت